Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sumin,lrv.lt

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie
fot. sumin,lrv.lt
2025 rok bardzo dobrze rozpoczął się dla Portu w Kłajpedzie. Jak informuje litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, zanotowano znaczący wzrost przeładunków, a niektóre rodzaje ładunków osiągnęły rekordowe poziomy, co wskazywać ma na rosnące znaczenie Kłajpedy w regionie wśród portów państw bałtyckich.

Dobry początek 2025 roku dla portu podkreślił również Algis Latakas, dyrektor generalny Kłajpedzkiego Urzędu Portu Morskiego.

– Port w Kłajpedzie wkroczył w rok 2025 stanowczo i celowo – odnotowujemy znaczący wzrost przeładunków i dalej umacniamy naszą pozycję w regionie. Rekordowe wyniki i rosnący udział w rynku pokazują, że nasze strategiczne decyzje działają, a partnerzy wybierają Port w Kłajpedzie jako niezawodny i nowoczesny – ocenił.

Rekordowy przeładunek kontenerów

W pierwszym kwartale 2025 roku port w Kłajpedzie obsłużył 9,7 mln ton ładunków, co stanowi aż o 15 procent i 1,3 mln ton więcej niż przed rokiem w analogicznym okresie, gdy wówczas było to ok. 8,5 mln t.

Największy wpływ na pozytywny wynik przeładunkowy w porcie w Kłajpedzie w ostatnich miesiącach miał rosnący wskaźnik przeładunków kontenerów, których przeładowano aż o jedną trzecią więcej, czyli 723 tysiące ton. Resort transportu przekonuje, że jest to historycznie najlepszy kwartalny wynik w segmencie przeładunku kontenerów w Porcie Kłajpeda.



To jednak nie wszystko, bo kolejny rekord padł w przeładunku skroplonego gazu ziemnego (LNG), którego w tym roku przeładowano 100 000 ton, czyli o 18 procent więcej.

Wzrosły również m.in. przeładunki materiałów budowlanych i minerałów, nawozów czy pojazdów przewożonych promami. Po drugiej stronie barykady są natomiast przeroby płodów rolnych, których przeładowano o 275 tys. ton mniej (19 proc. mniej) niż przed rokiem. Spadł również przeładunek drewna i produktów leśnych.

Sytuacja portów bałtyckich

Jak wynika z raportu, całkowita liczba przeładunków w portach bałtyckich wzrosła w pierwszym kwartale tego roku o cztery procent, czyli o 840 tysięcy ton.

Port w Kłajpedzie zyskał na znaczeniu na rynku i obecnie wynosi 41 proc. Stracił z kolei port w Rydze, który obecnie posiada 18,3 proc. Udział portu w Tallinnie wynosi z kolei 14 proc i również zanotował stratę o 0,6 punktu procentowego.

Największy spadek pod względem tonażu zanotowano w największym porcie Łotwy – Rydze. Tam przeładunek spadł o prawie 0,36 mln ton, czyli o 8 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Najbardziej spadł przeładunek zbóż, ładunków w kontenerach i metali.

Łącznie w porcie w Rydze w pierwszym kwartale tego roku przeładowano prawie 4,4 mln ton ładunków. W innym łotewskim porcie – Lipawie – przeładunek pod względem tonażu skurczył się o 0,35 mln ton, czyli o 18 proc. Tutaj również zmniejszył się przeładunek zbóż czy drewna. Łącznie w porcie w Lipawie w pierwszym kwartale tego roku przeładowano natomiast 1,6 mln ton ładunków.

Jedynym łotewskim portem, który w pierwszym kwartale tego roku odnotował pozytywne wyniki przeładunkowe, jest Windawa. Przeładunek wzrósł tam o 35 tys. ton - łącznie przeładowano prawie 2,4 mln ton ładunków.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Zobacz również:

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Intermodal i logistyka

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Mikołaj Kobryński 24 kwietnia 2025

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Zobacz również:

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Intermodal i logistyka

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Mikołaj Kobryński 24 kwietnia 2025

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5